Concediul de maternitate este in realitate un concediu medical, el acordandu-se pe baza certificatului medical, de regula de medicul de specialitate obstetrica ginecologie care supravegheaza sarcina, respectiv de catre medicul de specialitate obstetrica-ginecologie al unitatii sanitare unde s-a produs nasterea, de medicul care a asistat nasterea sau de medicul de familie pentru lauzie.
Certificatul medical pentru sarcina/lauzie se elibereaza potrivit Ordinului comun nr. 233/2006 al ministrului sanatatii si nr. 125/2006 al Casei nationale de asigurari de sanatate pentru aprobarea modelului unic al certificatului medical si
a instructiunilor privind completarea si eliberarea certificatelor de concediu medical in baza carora se acorda indemnizatiile asiguratilor din sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Codul de diagnostic este 08 � sarcina si lauzie. Concediul medical pentru maternitate se acorda numai pentru sarcina si nu pentru afectiunile care pot interveni pe parcursul sarcinii, fara legatura cu aceasta.
Conditiile de acordare a acestui concediu si de plata a indemnizatiei de maternitate sunt reglementate de Ordonanta Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate si de Ordinul comun nr. 60/32/2006 privind Normele de aplicare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005.
Certificatul medical se va elibera persoanelor care au prezentat adeverinta de la platitor (angajator), cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale sau a bolilor infectocontagioase din grupa A. Platitorul va mentiona in adeverinta, in mod
obligatoriu, numarul de zile de concediu de incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12 luni.
In cele ce urmeaza, va prezentam obligatiile privind contributiile/ impozitul pe salariu datorate pentru indemnizatia de maternitate:
- CAS angajat � se datoreaza la nivelul sumei reprezentand un salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata35% x castigul salarial mediu brut;
- CAS angajator � se datoreaza la nivelul sumei reprezentand 35% x castigul salarial mediu brut; un salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata;
- CASS angajat � nu se datoreaza;
- CASS angajator � nu se datoreaza;
In temei art. 44 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 158/2005, CASS nu se datoreaza asupra indemnizatiilor de maternitate si de concediu medical, cu exceptia CASS datorata de angajator pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii (CASS angajator nu se datoreaza decat pentru indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca suportate din fondurile proprii).
- Contributia de asigurari pentru somaj/angajat � nu se datoreaza;
- Contributia de asigurari pentru somaj/angajator � nu se datoreaza.
In ceea ce priveste contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj, exceptiile prevazute de Legea nr. 76/2002 si interpretate de Hotararea Guvernului nr. 174/2004 fac departajarea intre indemnizatia pentru incapacitate temporara de
munca si celelalte indemnizatii, referirea dispozitiei speciale facand trimitere doar la indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca suportate din fondurile angajatorului.
Incapacitatea temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii este definita distinct de indemnizatia de maternitate prin Ordonanta Guvernului nr. 158/2005. De asemenea, ca o indemnizatie de incapacitate temporara de munca mentionam si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in urma unui accident de munca sau a unei
boli profesionale definita de Legea nr. 346/2002.
Textul Legii nr. 76/2002 precizeaza ca angajatorii nu au obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj pe perioada in care raporturile de munca sunt suspendate potrivit legii, cu exceptia
perioadei de incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile.
In baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, pe langa elementele care constituie venitul brut realizat lunar intra si urmatoarele elemente mentionate la art. 14 alin. (1) lit. g) din Hotararea
Guvernului nr. 174/2004:
- indemnizatiile pentru concedii,
- indemnizatiile pentru perioadele de incapacitate temporara de munca, suportate de unitati, conform legii, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile,
- orice alte indemnizatii acordate salariatilor si suportate de unitati, potrivit legii.
Intreaga lit. g) nu vizeaza decat indemnizatii suportate de angajator, nefiind mentionata si indemnizatia de maternitate suportata integral din integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Prin urmare, in ceea ce priveste stabilirea bazei de calcul al contributiei de asigurari pentru somaj calculata asupra indemnizatiilor, aceasta se va datora doar pentru indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din fondurile angajatorului si pentru indemnizatia datorata in cazul accidentelor de munca si boli profesionale daca perioada de incapacitate temporara de munca nu depaseste 30 de zile. In celelalte cazuri, inclusiv in situatia indemnizatiei de maternitate, nu se datoreaza contributia la asigurarile pentru somaj.
Cu atat mai mult, alin. (4) al art. 14 din Hotararea Guvernului 174/2004 vine sa sublinieze ca in lunile in care raporturile de munca sau de serviciu se stabilesc, inceteaza, se suspenda, respectiv se reiau, contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj se calculeaza prin aplicarea cotei prevazute de lege pentru contributia individuala asupra bazei de calcul (stabilita potrivit art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului 174/2004) corespunzatoare timpului efectiv lucrat in luna respectiva.
Exceptie face bineinteles cazul de suspendare pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, cand angajatorul va datora contributia la indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca pe care o suporta din fondurile proprii.
- Contributia pentru concedii si indemnizatii � nu se datoreaza
In temei art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 158/2005, CCI nu se datoreaza asupra indemnizatiei de maternitate, respectiv asupra indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, cu exceptia CCI datorata de angajatori pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale acestora si, respectiv, a indemnizatiilor pentru accidente de munca si boli profesionale.
- Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
- se datoreaza la nivelul sumei reprezentand un salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata x nr. de zile lucratoare din concediul medical
Potrivit art. 101 alin. (1) din Legea nr. 346/2002, baza lunara de calcul la care angajatorul datoreaza contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale o constituie:
a) suma veniturilor brute realizate lunar;
b) salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala.
- Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale � nu se datoreaza
Baza de calcul o reprezinta fondul de salarii, iar indemnizatia de maternitate se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
- Impozit pe salarii � nu se datoreaza
In temeiul art. 42 lit. a) din Codul fiscal, indemnizatia de maternitate nu este un venit impozabil.
sursa: legislatiamuncii.manager.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu