trafic

joi, 7 aprilie 2011

Principalele modificari aduse Codului Muncii în 2011

1.Certificatul medical care stabileste ca o persoana este apta de munca trebuie prezentat înainte de încheierea contractului individual de munca, nemaiputând fi acceptat si ulterior.

2. Referitor la perioada de proba

- Pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la încheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 90 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere.

- Pentru absolventii institutiilor de învatamânt superior, primele sase luni dupa debutul în profesie se considera perioada de stagiu. Fac exceptie acele profesii în care stagiatura este reglementata prin legi speciale. La sfârsitul perioadei de stagiu, angajatorul elibereaza obligatoriu adeverinta care este vizata de Inspectoratul Teritorial de Munca în a carui raza teritoriala de competenta acesta îsi are sediul.

- Perioada în care se pot face angajari de proba succesive a mai multor persoane pentru acelasi post este de maximum 12 luni.

3. Referitor la întreruperea temporara de activitate (somaj tehnic)

- În cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare pe perioade care depasesc 30 zile lucratoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamâna, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pâna la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

4.Referitor la concedierea colectiva

În termen de 45 de zile calendaristice de la data concedierii, salariatul concediat prin concediere colectiva are dreptul de a fi reangajat cu prioritate pe postul reînfiintat în aceeasi activitate, fara examen, concurs sau perioada de proba.

În situatia în care în perioada mentionata se reiau aceleasi activitati, angajatorul va transmite salariatilor care au fost concediati de pe posturile a caror activitate este reluata în aceleasi conditii de competenta profesionala, o comunicare scrisa prin care sunt informati asupra reluarii activitatii.

Salariatii au la dispozitie un termen de maximum 5 zile calendaristice de la data comunicarii angajatorului, pentru a-si manifesta în scris consimtamântul cu privire la locul de munca oferit.

În situatia în care salariatii care au dreptul de a fi reangajati nu îsi manifesta în scris consimtamântul în termenul de 5 zile mentionat sau refuza locul de munca oferit, angajatorul poate face noi încadrari pe locurile de munca ramase vacante.

Prevederile referitoare la concedierea colectiva (procedura de concediere colectiva) nu se aplica salariatilor din institutiile publice si autoritatile publice, si nici în cazul salariatilor din sectorul privat care au contracte individuale de munca încheiate pe durata determinata, cu exceptia cazurilor în care aceste concedieri au loc înainte de data expirarii acestor contracte.

5. Referitor la demisie si termenul de preaviz în cazul acesteia

Angajatorul este obligat sa înregistreze demisia salariatului. Refuzul angajatorului de a înregistra demisia da dreptul salariatului de a face dovada acesteia prin orice mijloace de proba. Termenul de preaviz este cel convenit de parti în contractul individual de munca sau, dupa caz cel prevazut în contractele colective de munca aplicabile si nu poate fi mai mare de 20 zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, respectiv nu poate fi mai mare de 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere.

6. Referitor la contractul individual de munca încheiat pe durata determinata

Contractul individual de munca pe durata determinata nu poate fi încheiat pe o perioada mai mare de 36 de luni.

Contractul individual de munca încheiat pe durata determinata, în conditiile :

- înlocuirii unui salariat în cazul suspendarii contractului sau de munca, cu exceptia situatiei în care acel salariat participa la greva;

- cresterii si/sau modificarii temporare a structurii activitatii angajatorului. Cresterii temporare a activitatii angajatorului;

- desfasurarii unor activitati cu caracter sezonier;

- în situatia în care este încheiat în temeiul unor dispozitii legale emise cu scopul de a favoriza temporar anumite categorii de persoane fara loc de munca;

- angajarii unei persoane care, în termen de 5 ani de la data angajarii, îndeplineste conditiile de pensionare pentru limita de vârsta;

- ocuparii unei functii eligibile în cadrul organizatiilor sindicale, patronale sau al organizatiilor neguvernamentale, pe perioada mandatului;

- angajarii pensionarilor care, în conditiile legii, pot cumula pensia cu salariul;

- în alte cazuri prevazute expres de legi speciale ori pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte sau programe.

Poate fi prelungit si dupa expirarea termenului initial, cu acordul scris al partilor, pentru perioada realizarii unui proiect, program sau lucrari.

Între aceleasi parti se pot încheia succesiv cel mult 3 contracte individuale de munca pe durata determinata.

Contractele individuale de munca pe durata determinata, încheiate în termen de 3 luni de la încetarea unui contract de munca pe durata determinata sunt considerate contracte succesive si nu pot avea o durata mai mare de 12 luni fiecare.

7. Referitor la durata maxima legala a timpului de munca

Durata timpului de munca, ce include si orele suplimentare, prin exceptie, poate fi prelungita peste 48 de ore pe saptamâna, cu conditia ca media orelor de munca, calculata pe o perioada de referinta de 4 luni calendaristice, sa nu depaseasca 48 de ore pe saptamâna.

Pentru anumite activitati sau profesii stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil, se pot negocia, prin contractul colectiv de munca respectiv, perioade de referinta mai mari de 4 luni, dar care sa nu depaseasca 6 luni.

Sub rezerva respectarii reglementarilor privind protectia sanatatii si securitatii în munca a salariatilor, din motive obiective, tehnice sau privind organizarea muncii contractele colective de munca pot prevedea derogari de la durata perioadei de referinta prevazuta mai sus, dar pentru perioade de referinta care în nici un caz sa nu depaseasca 12 luni.

La stabilirea perioadelor de referinta de mai sus nu se iau în calcul durata concediului de odihna anual si situatiile de suspendare a contractului individual de munca.

Prevederile mentionate mai sus nu se aplica tinerilor care nu au împlinit vârsta de 18 ani.

8. Referitor la compensarea muncii suplimentare

Munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite în urmatoarele 60 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia.

În perioadele de reducere a activitatii angajatorul are posibilitatea de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate în urmatoarele 12 luni.

9. Referitor la recompensarea muncii de noapte

Salariatii de noapte beneficiaza:

- fie de program de lucru redus cu o ora fata de durata normala a zilei de munca, pentru zilele în care efectueaza cel putin 3 ore de munca de noapte, fara ca aceasta sa duca la scaderea salariului de baza;

- fie de un spor pentru munca prestata în timpul noptii de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru.

10.Referitor la programarea concediului de odihna

În cazul în care programarea concediilor se face fractionat, angajatorul este obligat sa stabileasca programarea astfel încât fiecare salariat sa efectueze într-un an calendaristic cel putin 10 zile lucratoare de concediu neîntrerupt.
11.Referitor la raspunderea patrimoniala a salariatilor

În situatia în care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si în legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia prin acordul partilor, într-un termen care nu poate fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii. Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul partilor nu poate fi mai mare decat echivalentul a cinci salarii minime brute pe economie.

12. Referitor la sanctiuni contraventionale

- Primirea la munca a pâna la 5 persoane fara încheierea unui contract individual de munca, în forma scrisa, anterior începerii activitatii, se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata;

- Prestarea muncii de catre o persoana fara încheierea unui contract individual de munca, se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 1.000 de lei;

- Încalcarea de catre angajator a obligatiei referitoare la angajarea unei persoane fara certificat medical si a celei referitoare la tinerea evidentei orelor de munca prestate de catre salariati, se sanctioneaza cu amenda de la 1500 la 3000 lei.

- Nerespectarea prevederilor legale privind înregistrarea de catre angajator a demisiei, se sanctioneaza cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei;

- Încalcarea de catre agentul de munca temporara a obligatiei de a nu percepe taxe salariatilor temporari în schimbul demersurilor în vederea recrutarii acestora de catre utilizator sau pentru încheierea unui contract de munca temporara, se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei, pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 de lei;

- Încalcarea prevederilor referitoare la obligatia angajatorului de a înmâna salariatului un exemplar al contractului individual de munca, se sanctioneaza cu amenda de la 1.500 la 2.000 lei.

13. Referitor la infractiuni

- Constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amenda penala fapta persoanei, care în mod repetat stabileste pentru salariatii încadrati în baza contractului individual de munca salarii sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat în plata, prevazut de lege.

- Cu pedeapsa prevazuta mai sus se sanctioneaza si infractiunea constând în refuzul repetat al unei persoane, de a permite, potrivit legii, accesul inspectorilor de munca în oricare dintre spatiile unitatii sau de a pune la dispozitia acestora documentele solicitate, potrivit legii.

- Constituie infractiune si se sanctioneaza cu închisoare de la 1 la 2 ani sau cu amenda penala primirea la munca a mai mult de 5 persoane, indiferent de cetatenia acestora, fara încheierea unui contract individual de munca.

- Cu pedeapsa închisoarii de la 1 la 2 ani sau cu amenda penala se sanctioneaza primirea la munca a unei persoane, aflata în situatie de sedere ilegala în România, cunoscând ca aceasta este victima a traficului de persoane.

- Daca munca prestata de persoana aflata in situatie de sedere ilegala in Romania, precum este de natura sa îi puna în pericol viata, integritatea sau sanatatea, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 3 ani.



În cazul savârsirii uneia dintre infractiunile prevazute mai sus, instanta de judecata poate dispune si aplicarea uneia dintre urmatoarele pedepse complementare:

* pierderea totala sau partiala a dreptului angajatorului de a beneficia de prestatii, ajutoare sau subventii publice, inclusiv fonduri ale Uniunii Europene gestionate de autoritatile române, pentru o perioada de pâna la cinci ani;

* interzicerea dreptului angajatorului de a participa la atribuirea unui contract de achizitii publice pentru o perioada de pâna la 5 ani;

* recuperarea integrala sau partiala a prestatiilor, ajutoarelor sau subventiilor publice, inclusiv fonduri ale Uniunii Europene gestionate de autoritatile române, atribuite angajatorului pe o perioada de pâna la 12 luni înainte de comiterea infractiunii;

* închiderea temporara sau definitiva a punctului ori punctelor de lucru în care s-au comis infractiunea sau retragerea temporara ori definitiva a unei licente de desfasurare a activitatii profesionale în cauza, daca acest lucru este justificat de gravitatea încalcarii.



În cazul savârsirii uneia dintre infractiunile mentionate, angajatorul va fi obligat sa plateasca sumele reprezentând:

a) orice remuneratie restanta datorate persoanelor angajate ilegal. Cuantumul remuneratiei se presupune a fi egal cu salariul mediu brut pe economie, cu exceptia cazului în care fie angajatorul, fie angajatul poate dovedi contrariul;

b) cuantumul tuturor impozitelor, taxelor si contributiilor de asigurari sociale pe care angajatorul le-ar fi platit daca persoana ar fi fost angajat legal, inclusiv penalitatile de întârziere si amenzile administrative corespunzatoare;

c) cheltuielile determinate de transferul platilor restante în tara în care persoana angajata ilegal s-a întors de bunavoie sau a fost returnata în conditiile legii.



În cazul savârsirii uneia dintre infractiunile mentionate de catre un subcontractant, atât contractantul principal cât si orice subcontractant intermediar, daca au avut cunostinta de faptul ca subcontractantul angajator angaja straini aflati în situatie de sedere ilegala, pot fi obligati de catre instanta, în solidar cu angajatorul sau în locul subcontractantului angajator ori al contractantului al carui subcontractant direct este angajatorul, la plata sumelor de bani precizate mai sus.
sursa :

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu